رفتن به محتوای اصلی
۲۴ بهمن, ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۰

تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

مطلب بدون عنوان 4419
این روزها کوچک کردن بعضی میدان‌های شهر و حذف برخی مسیرهای ترافیکی موجب ایجاد ابهامات و سوالاتی برای شهروندان قمی شده است که پاسخ آن را باید در مطالعات ترافیکی، اصلاح هندسی و آرام‌سازی معابر جست‌وجو کرد.
وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در میدان‌های ولیعصر (عج) و آزادگان افزود: در راستای کاهش بار ترافیکی، اصلاحات هندسی در بعضی میدان‌های شهر در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم قرار گرفت.

این روزها شهروندان هنگام عبور و مرور از میدان آزادگان در منطقه سه شهر قم از وضعیت این میدان تعجب می‌کنند. میدان در حال بزرگ‌تر شدن است و جداول در حال پیشروی به سمت سواره‌رو هستند.

برای شهروندان عجیب است که چرا باید مسیر سواره‌رو در میدان آزادگان که میدان ورودی شهر قم محسوب می‌شود با عملیات عمرانی شهرداری قم کوچک‌تر شود. از طرفی کار عمرانی در این میدان نیز آمدوشد را با مشکل مواجه کرده است. سوال شهروندان این است که در میدان آزادگان چه خبر است؟ این اقدام که در میدان ولیعصر (عج) نیز انجام شده است، با پیش‌فرض ذهنی شهروندان که همواره مسیرهای عریض و وسیع را مطلوب‌تر می‌دانند، همخوانی ندارد و باعث انتقاداتی در این زمینه شده است.

محمد عباسی، سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات ترافیکی در معابر و میادین شهر، اظهار کرد: مسیرهای اضافه در میدان‌ها و معابر موجب ایجاد مشکلاتی همچون توقف‌های بیجا در میدان‌های شهر، گرفتن سبقت و ایجاد ترافیک در سطح شهر می‌شود.

اصلاح هندسی میدان‌های شهر قم
وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در میدان‌های ولیعصر (عج) و آزادگان افزود: در راستای کاهش بار ترافیکی، اصلاحات هندسی در بعضی میدان‌های شهر در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم قرار گرفت.

سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم در خصوص فعالیت عمرانی در میدان آزادگان تصریح کرد: وجود مسیرهای اضافه در میدان آزادگان به سمت میدان شهدای ۷۲ تن موجب سردرگمی رانندگان می‌شد و مدل حرکتی را دچار مشکل می‌کرد.

عباسی با بیان اینکه بیشترین تصادف در محور شهید نواب صفوی به سمت میدان آزادگان ثبت شده است، ادامه داد: بر اساس آمار تصادفات، وجود چهار خط در محور شهید نواب صفوی به سمت میدان آزادگان، رانندگان در حرکت، در حال توقف و حق تقدم را دچار ابهام می‌کرد، به همین منظور اقدامات لازم برای بزرگ کردن میدان و تغییر آن به شکل بیضی انجام شد تا تعداد خطوط مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام باعث یکنواختی و حذف مسیرهای اضافه شده است، ادامه داد: به همین منظور لچکی‌های میدان آزادگان اجرا و یک خط از مسیرها حذف شد.

سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم با اشاره به اقدامات اجرا شده در میدان ولیعصر (عج) تاکید کرد: در راستای آرام‌سازی میدان ولیعصر (عج) شاهد تأثیر مثبتی در روان‌سازی ترافیک هستیم.

تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

تکمیل پروژه بهسازی میدان آزادگان تا پایان سال جاری
مهرداد روحانی وزیری، مدیر منطقه سه شهرداری قم نیز در این زمینه تصریح کرد: پروژه بهسازی و اصلاح میدان آزادگان تا پایان سال تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پرسش‌های شهروندان در این خصوص گفت: در راستای اجرای طرح آرام‌سازی، روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات پروژه بهسازی میدان آزادگان در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.

مدیر منطقه سه شهرداری قم خاطرنشان کرد: پلیس راهور در تصادفات مرتبط با دور میدان آزادگان به دلیل وجود مسیرهای اضافه و باز بودن اطراف میدان قادر به تشخیص مقصر حادثه نبود.

روحانی وزیری با تاکید بر دلیل اجرای این پروژه، تصریح کرد: وجود مسیرهای اضافه، تردد نامنظم و افزایش سرعت خودروها از جمله دلایلی به حساب می‌آید که باعث افزایش آمار تصادفات در این میدان شده است.

وی گفت: با این هدف جلسات کارشناسی در کمیته فنی شورای ترافیک استان برگزار و طرح‌های متعدد توسط مشاور بررسی شد.

تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

اتمام فاز نخست پروژه
مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به اینکه طرح مورد نظر در بیستمین جلسه شورای ترافیک استان قم مصوب و در قالب دو فاز به منطقه برای اجرا ابلاغ شد، عنوان کرد: مطابق طرح پروژه در فاز اول، در ابتدا شکل میدان تغییر پیداکرده و دو لچکی دور میدان به‌صورت عقب‌نشینی اصلاح می‌شود.

روحانی وزیری با تأکید بر اجرای فاز دوم این پروژه، ادامه داد: بنا شد تا در فاز دوم پروژه، پس از جابجایی تیر برق فشارقوی و همچنین روت بال درختان موجود یک باند به‌صورت راست‌گرد به سمت میدان شهدای ۷۲ تن اضافه‌شده و لچکی‌های دور میدان اصلاح شود.

وی از اختصاص سه میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای ساماندهی و اصلاح میدان آزادگان خبر داد و تاکید کرد: در فاز نخست پروژه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در فاز دوم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری قم از شهروندان خواست تا با صبر خود در اجرای عملیات، در پایان شاهد اصلاح درست میدان و روان‌سازی ترافیک باشند و خاطرنشان کرد: پروژه اصلاح میدان آزادگان تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد.

یکی از چالش‌های حوزه ترافیک در شهرها نبود گفت‌وگوی دوطرفه میان تصمیم‌گیران و مردم است. این معضل موجب شده است تا شهروندان از اهداف اجرای بسیاری از پروژه‌ها اطلاعی نداشته باشند و روند تصمیم‌گیری با همکاری شهرداری، پلیس راهور و استانداری را ندانند.

چنانچه این تعامل دوطرفه میان شهروندان و مراجع تصمیم‌گیر در حوزه ترافیک برقرار شود، هم ملاحظات و ترجیحات مردم در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ مدنظر قرار می‌گیرد و هم شهروندان از اهداف و دلایل اجرای پروژه‌های ترافیکی مطلع خواهند شد.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/ZsPQ4